12 Mei 2011

hargailah apa yg kita ada


pada suatu hari di sekolah
seorg murid bertanya
bertanya pada gurunya
ketika itu guru tersebut
sedang mengajar mengenai
kasih sayang.

PELAJAR: cikgu mcmana kita nak pilih
sseorg yg tbaik
sbagai org yg paling kita sayang?
mcm mana juga kasih sayang itu
nak berkekalan?

CIKGU:ok kamu ikut
apa yg saya suruh
kamu pergi ke padang
kamu berjalan diatas
rumput sambil
memandang rumput didepan kamu
pilih yg PALING cantik tanpa
menoleh ke belakang lagi walau sekali
dah petik rumput yg PALING cantik,bawa ke kelas

apabila pelajar tersebut plg kkelas
tiada sehelai rumput pun ditangannya
cikgu bertanya,kenapa tiada rumput yg dipilih?
PELAJAR: tadi masa saya bjalan
saya carilah rumput yg paling cantik
mmg ada banyak yg cantik
tp cikgu kata petik yg paling cantik
maka saya pun terus bjalan kdepan
sambil mencari yg paling cantik
tanpa menoleh ke belakang lagi.
tp sampai dpenghujung padang
saya tk jumpa pun yg paling cantik
mungkin ada diantara
yg dibelakang saya tdi rumput yg paling cantik
tapi dah cikgu cakap tak boleh menoleh kbelakang semula
jdi tiadalah rumput yg saya bole petik

CIKGU: ya itulah jawapnnya
maknanya apabila kita tlh bjumpa dgn sseorg yg kita syg
jangan lah kita mencari lg yg lebih baik dari itu
kita patut hargai orang yg berada didepan kita sebaiknya
jgn kita menoleh kbelakang lg kerana yg berlaku tetap dah berlaku
semoga yg berlalu tdk berulang lagi
dan ingatlah org yg paling kita syg
itulah yg paling cantik dan paling baik
walaupn nak diikutkan banyak lgi yg cantik dan baik seprti rumput tagi...






Tiada ulasan:

Catat Ulasan