06 Jun 2011

nikmati lah setiap pemberian dengan tulus


kenapa ada org diberikan dgn pelbagai limpahan ksenangan idup tetapi tdk mampu menikmati ksenangan itu dgn sbenar2nye.jiwa mereka masih resah,aty mereka terus gelissah dan perasaan mereka terasa kosong.sukar sgtkah utk menikmati hidup ini??
memiliki semua ksenangan yg diimpikn oleh org lain,tetapi dlm msa yg sma tdk mampu menikmatinya,adalah tanda2 tdk bsyukur dgnn apa yg ada itu.sebahagian org kehidupannya begitu sederhana namun tpancar kebahagian begitu jelas terpancar di wajahnya.inilah yg perlu kita fahami dgn ssungguh hati.
selagi kita tdk berasa cukup dgn apa yg ada selagi itu kita tdk akn berasa puas.kita sibuk memikirkan perkara yg belum kita peroleh tetapi dlm masa yg sama kita tdk mahu menikmati apa yg sudah ada didlm genggaman.
ada org sudah diberikan isteri yg cantik,baik dan berbudi serta telah memiliki anak2 sihat,cergas dan menhiburkn tetapi masih memikirkan perepuan cantik lain yg belum dimiliki.sebahagian org sdh diberikn harta bertimbun tetapi masih meninjau harta yg belum mjadi miliknya.kerana itu dia tdk pernah berasa seronok menikmati kehidupan yg tbentang ddepan mata.sedangkn semuanya hanya tiggal utk dnkmati sahaja.
bagaimana menikmati limpahan kesenangan ini agar hati berasa puas?bersyukur dgn apa sahaja pemberian kerana bersyukur adalah ubat segala masalah ketidakpuasan ini.kita boleh mcari apa yg kita ingini dan hajati tetapi bersyukurlah setelah mendapatkannya.jgn menyeksa perasaan dgn pelbagai kketidakpuasan itu..
alangkah ruginya kita apabila telah dilimpah kenikmatan tetapi masih mencari2 erti kbahagian hidup.masih resah sepanjang malam,ketika org lain sdg menikmati keseronokan tidur yg lena.apa sbenarnya yg kita cari?
kerana itu pandulah hati menjadi seorang yg dpt mhargai kehidupan seadanya.jgn biarkn ia terlalu meluap2 mengejar harta dunia utk ksenangan sendiri.kita boleh memiliki seberapa banyak pun harta yg dimahukan
kerana hidup tanpa harta pun pilihan yg bijak.tetapi jadikan harta itu 'hamba' kita,bukan kita menjadi 'hambanya'.gunalah sebanyak mana yg kita perlukan,selebihnya berilah kpda yg memerlukan.
kenikmatan memberi itu satu perasaan yg indah.apabila kerap memberi kepada yg berhak hati akan riang.jiwa akan terubat dan perasaan akn terisi dgn ketenangan.
ubah lah cara kita memandang kesenangan hidup ini dgn pandangan hati yg bersih dan tulus.
kenikmatan pasati dpt kita rasai.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan