04 Februari 2012

tip penjagaan coli

bagi memasti kan coli tahan lama,terdapat beberapa cara penjagaan yg harus di ambil kira.ikuti lah langkah di bawah agar coli anda masih berkeadaan baik dgn jangka hayat yg panjang.sebaik nya coli harus di basuh tangan dan tidak di masuk kan ke dalam mesin basuh kerana akan merosak kan mangkuk coli dan merosak kan daya elastik pada tali coli..


1~ ketip bahagian cangkuk di belakang coli terlebih dahulu

2~rendam kan coli tersebut dan masuk kan cecair pencuci yang bertindak lembut kedalam baldi.elak kan daripada menggunakan pencuci jenis serbuk yg biasanya bersifat keras.biarkan selama 10 minit.

3~gosok dengan tangan secara perlahan lahan.biasanya coli yg di gunakan secara harian tidak mengakibat kan kekotoran yg memerlukan ia perlu diberus atau di sental.

4~bilas dengan menggunakan air bersih.kemudian angkat jgn ssekali memerah coli anda sebalik nya memadai dgn melekapkan tangan anda (dlm bentuk genggaman) ke mangkuk coli.tekan bagi mengeluarkan air.

5~untuk menyidai klip bahagian bawah coli pada penyidai.sidai di tempat yg teduh dan berangin,tanpa mendedahkan kepada matahari secara langsung.

6~bagi penyimpanan coli yg tepat jgn ssekali melipat kannya kepada dua bahagian.biarpun ia menjimatkan ruang tetapi ia merosakkan bentuk dan mangkuk coli berkenaan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan